Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Sofie - 23 augusti 2009 19:30

Nu är det avspark. Heja heja heja! Nu vill Elfsborg ha tre fina poäng. Annars blir jag ledsen i ögat!



Av Sofie - 23 augusti 2009 15:42

Sirapsbröd 


ca 34 stycken


Ingredienser:

50 gram jäst

5 dl mjölk

100 gram smör (inte smält)

1 tsk salt

3 msk ljus sirap

13-14 dl vetemjöl special


 


Börja med att värma mjölken så att den blir fingervarm. Smula ner jästen i en bunke och häll sedan över mjölken och rör om tills jästen har löst upp sig. Tillsätt smör, salt, sirap och häll i mjölet stegvis. Arbeta brödet cirka 10 minuter i maskin. Jäs under bakduk i ca en timme. Ta upp degen och arbeta den på en mjölad arbetsbänk. Dela biten i två delar. Kavla ut varje bit till en 1/2 cm tunn kaka. Skär varje del i 16-17 bitar.


Lägg bitarna på plåtar med bakplåtspapper. Nagga med en gaffel.


Sätt ugnen på 225 grader. Om man vill ha brödet lite högre låter man det jäsa ytterligare 30 minuter.


Grädda mitt i ugnen i 6-8 minuter.


Receptet är hämtat ur en kokbok hemma hos mor och far men finns även på Mias hemsida.

Av Sofie - 23 augusti 2009 15:12

Idag var Fredrik och jag ute i skogen en sväng. Här ser ni en bild på dagens kantarellskörd.

 


Just nu håller vi på att baka sirapsbröd. Samtidigt som det jäser står det nu en äppelpaj i ugnen.









Av Sofie - 23 augusti 2009 09:59

Vet inte om skorna som jag har köpt är för små eller om de är för stora. En storlek större är defintivt förstora så dem kan jag inte ha på mig. Får väl gå i dem här hemma ett tag så får vi se om jag får ont i fötterna eller ej.


Ikväll kommer mamma och pappa hem till mig och Fredrik för att se matchen mellan Elfsborg och Örebro.

Av Sofie - 23 augusti 2009 07:23

Ja, enligt omröstningen på min sida kommer Elfsborg stå som segrare när serien avslutas i november. Denna omröstning är väldigt pålitlig tror jag. Roligt ska det bli!

Av Sofie - 23 augusti 2009 07:00

Ikväll är det dags för Elfsborg att ta sig an Örebro hemma på Borås Arena. Det ska bli spännande det. Igår var det allsvenskt toppmöte mellan AIK och Kalmar, en match som till min stora glädje slutade oavgjort. Det kunde inte bli bättre. Nu får vi bara hoppas att Elfsborg gör sitt jobb idag mot ett Örebro som man absolut inte får underskatta. De är duktiga. James Keene gör comeback efter sitt magsår, och jag tror att han kommer att fira detta med att göra två mål i kvällens match =)


Nu är det dags för lite frukost!

Presentation

Omröstning

Vilken årstid gillar du mest?
 Vinter
 Vår
 Sommar
 Höst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards