Alla inlägg under augusti 2009

Av Sofie - 22 augusti 2009 15:09

Har aldrig testat detta innan men idag tänkte jag utmana ödet och göra en Schweizernötkaka.


Ingredienser:

2 ägg

2 3/4 dl socker

vispa detta pösigt


1 1/4 dl vetemjöl

100 gram mald mandel

50 gram smält smör

Blandas ihop


Smörad bröad form med lös botten.


Grädda kakan i ugnen 175 grader i 30 minuter


Glasyr:

25 gram smör

100 gram marabou schweizernötchoklad

3 msk mjölk


Smält smör, bryt ner chokladen i smöret och smält, samt ta i mjölken.


Bred på den varma glassyren men gör detta först när kakan har svalnat.


Ställ gärna i frys cirka en halvtimme före servering. Servera  med en klick grädde eller med vaniljglass.


Bild kommer snart.




Av Sofie - 22 augusti 2009 14:01

Oj. Har till och med glömt bort att blogga idag. Efter att vi vaknade åkte vi en sväng till stan för att hälsa få Noel (Även syster och Peter). Därefter åkte vi en snabbis till centrum för att prova ett par skor. Nu är vi hemma igen och håller på att baka. Anis och sesambröd håller vi på med nu. Har aldrig gjort det förut men om det blir lyckat så lägger jag ut receptet här sen.



Av Sofie - 21 augusti 2009 20:52

Nu hejar vi snart på Linus i höjdhoppet. Jag tycker att vi ska få en medalj till Sverige och detta verkar vara sista chansen. Så kom igen nu..... längesen man hörde Sveriges nationalsång nu. Det var i alla fall längesen den spelades av den anledningen att någon svensk hade vunnit något. Så nu VILL jag höra den.


"Du gamla, du fria, du fjällhöga nord. Du tysta, du glädjerika sköna......"

Av Sofie - 21 augusti 2009 16:04

Ungefär varenda gång man mailar något i ett ärende, någon som man inte känner så väl, så får man alltid ett svar som inleds med "Hej SofiA!".... vadå SofiA? Spelar säkert ingen roll tycker många och det gör det kanske inte heller. Men om jag exempelvis skulle gå på stan och någon skulle ropa efter mig, då skulle jag knappast vända mig om om någon ropar "SOFIA", men om någon däremot ropar "SOFIE" skulle man däremot vända sig om och i alla fall kolla om det var mig som någon råkade ropa efter. Betraktas jag som oartig då, om jag inte vänder mig om när någon ropar Sofia efter mig? Detta blev aningen rörigt känner jag, men jag har i alla fall försökt få fram det som jag ville få fram....

Av Sofie - 21 augusti 2009 14:14

Då var denna arbetsdag avslutad. Det var jätteroligt att träffa barnen igen. Som barn i denna ålder alltid gör så hade de växt en hel del över sommaren. En så otroligt mysig klass så det är svårt att sätta ord på. Underbara barn! Ser fram emot nästa vecka med den, men nu är det en helg först och den ska jag så klart tillbringa tillsammans med Fredrik. Imorgon har jag övertygat honom om att vi ska ha en bakdag, så det ska bli roligt. Kanske hinner jag åka in till stan en sväng och träffa Noel också. Det vore trevligt.

Av Sofie - 21 augusti 2009 06:55

Jag börjar bli lite nyfiken på var alla besökare kommer ifrån, men det får man väl aldrig veta. Idag ska jag iväg och ta hand om 21 fantastiska barn, eller ta hand om kanske är fel ord. Jag ska jobba i min gamla klass. Ska bli roligt det. Spännande att se vad de har lärt sig sen sist. I och för sig en ganska kort arbetsdag, men man får vara glad för det lilla. Ikväll är det dags för alls vår Linus att hoppa höjdfinal.


Gårdagens Elfsborgsmatch var väl inte mycket att tala om. Lazio vann - i och för sig tycker jag mig sen en ljuspunkt i andra halvlek - men det räcker att spela bra i en halvlek och det räcker inte att ha målchanser när man inte gör mål på dem. Nästa vecka är det returmöte på Borås Arena. Då kommer Elfsborg att utklassa italienarna.

Av Sofie - 20 augusti 2009 19:44

Nu har vi hittat vårt drömhus. Väldigt mycket att renovera, men vi har hittat det hus vi vill ha. Fredrik har inte tummen mitt i handen, så det ska nog gå bra. Nu är ju huset på inget sätt vårt, men man kan ju drömma lite... och man kan ju gå dit och titta.... =)

Av Sofie - 20 augusti 2009 17:01

Många av er har säkert redan läst denna: "Historien om en ko" som är en uppsats skriven av en mellanstadieelev, men den är så rolig så man kan läsa den hur många gånger som helst


http://jomari.se/2008/09/16/historien-om-en-ko/

Presentation

Omröstning

Vilken årstid gillar du mest?
 Vinter
 Vår
 Sommar
 Höst

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards