Alla inlägg den 7 december 2009

Av Sofie - 7 december 2009 21:54

Josefin bad så snällt om recept på matbröd i långpanna. Detta är ett av de bröd jag brukar baka.



Långpannebröd 

Detta är ett grymt enkelt bröd att göra om man inte är särskilt van vid att baka matbröd. Det är i och för sig enkelt även om man är van vid det. Gott blir det också.


  


Hoppas att ni förstår vilket som är långpannebröd och vilket som är kanelbullar.

 

Ingredienser:

50 gram jäst

50 gram smör

5 dl mjölk

2 msk honung

2 msk olivolja

1 msk salt

1/2 dl solrosfrön

1/2 dl linfrön

1/2 dl rågkross

13-14 dl vetemjöl special

1. Smula jästen i en bunke

2. Smält smöret, häll på mjölken och värm tills det blir fingervarmt

3. häll lite av mjölken över mjölken och rör tills det har löst sig.

4. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, solrosfrön, linfrön, rågkross, olivolja och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen

5. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa i 45 minuter (jag lät min jäsa 1 en och en halv timme. Man avgör själv hur mycket tid man har).

6. Klä en långpanna (30*40 cm) med bakplåtspapper.

7. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den. Kavla eventuellt.

8. Tryck ut degen i en långpanna och låt jäsa i ytterligare 45 minuter.

9. Sätt ugnen på 225 grader.

10. Skär rutor med en mjölad kniv.

11. Grädda brödet mitt i ugnen i 12-13 minuter.

12. Låt brödet svalna på galler.

13. Skär brödet i rutor.

Av Sofie - 7 december 2009 21:34

Snart är det dags för sängen. Så sjukt trött. Känner mig helt tjock i näsan. När jag pratar låter det som om någon har satt ner mig i en plåtburk, satt på locket och så sitter stackars lilla jag därinne och pratar. Kan ni föreställa er hur det låter? För visst brukar väl ni sätta er i en plåtburk ganska ofta, så de flesta av er borde ju ha erfarenhet av detta. Glömde säga att plåtburken måste vara tom för att den rätta effekten ska uppnås. Nä. Nu tror ni att jag har blivit knäpp så om jag fortsätter att skriva såhär så kommer det i morgondagens besöksstatistik redovisas att jag under dagen har haft 0 besökare. Så nu tar jag mig i kragen och återgår till att vara mitt vanliga jag igen, (som om det skulle vara bättre). Nu sitter jag i soffan, och inte i en plåtburk. Men det är ändå så att jag är tjock i näsan....


Sov gott alla kära bloggläsare, för det kommer i alla fall jag att göra.


  

Av Sofie - 7 december 2009 13:54

Håller just nu på att baka gramhamsbullar och frukostbullar med vetekli. Har aldrig gjort det förut men enligt receptet ska de vara goda att frysa in, vilket passar Fredrik utmärkt. Tror inte att han har ätit köpt bröd sen i juni nu för vi (jag) har alltid bakat brödet. Han tycker att det är gott, och jag tycker om att kunna göra något för honom nu när jag är arbetslös. Jag hatar att leva på andra. Vill kunna försörja mig själv. Än så länge kan jag ju det med tanke på att jag får min a-kassa. Vill inte att Fredrik ska betala för mig också, även om jag vet att han skulle göra det om det behövdes. Jag hade å andra sidan gjort samma sak för honom om han hade behövt mig.


Sitter hur som helst nu och kollar på handboll. Sverige möter Frankrike. Kan bli ganska svårt tror jag men vi får hoppas att det går bra. Väntar samtidigt på att mamma ska ringa eller pappa, så att jag får veta hur det gick på vårdcentralen. Om det var den fruktade svinisen eller inte.


  

Av Sofie - 7 december 2009 11:54

Väntar på att mamma ska komma ut från vårdcentralen så att man får veta om det är svininfluensa hon har. Hon fick i alla fall gå in bakvägen och möttes av sköterskor med munskydd. Läskigt tycker jag. Hoppas att det är vanliga influensan hon har och att hon blir frisk snart, sen hoppas jag så klart att hon inte har hunnit smitta pappa.


  

Ovido - Quiz & Flashcards