Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Långpannebröd

Av Sofie - 7 december 2009 21:54

Josefin bad så snällt om recept på matbröd i långpanna. Detta är ett av de bröd jag brukar baka.



Långpannebröd 

Detta är ett grymt enkelt bröd att göra om man inte är särskilt van vid att baka matbröd. Det är i och för sig enkelt även om man är van vid det. Gott blir det också.


  


Hoppas att ni förstår vilket som är långpannebröd och vilket som är kanelbullar.

 

Ingredienser:

50 gram jäst

50 gram smör

5 dl mjölk

2 msk honung

2 msk olivolja

1 msk salt

1/2 dl solrosfrön

1/2 dl linfrön

1/2 dl rågkross

13-14 dl vetemjöl special

1. Smula jästen i en bunke

2. Smält smöret, häll på mjölken och värm tills det blir fingervarmt

3. häll lite av mjölken över mjölken och rör tills det har löst sig.

4. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, solrosfrön, linfrön, rågkross, olivolja och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen

5. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa i 45 minuter (jag lät min jäsa 1 en och en halv timme. Man avgör själv hur mycket tid man har).

6. Klä en långpanna (30*40 cm) med bakplåtspapper.

7. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den. Kavla eventuellt.

8. Tryck ut degen i en långpanna och låt jäsa i ytterligare 45 minuter.

9. Sätt ugnen på 225 grader.

10. Skär rutor med en mjölad kniv.

11. Grädda brödet mitt i ugnen i 12-13 minuter.

12. Låt brödet svalna på galler.

13. Skär brödet i rutor.

 
 
Ingen bild

Lilla Jag

8 december 2009 15:47

1 msk salt känns mycket. Ska det inte va 1 tsk?

 
Sofie

Sofie

8 december 2009 15:50

I det receptet jag läser så står det faktiskt 1 msk. Har inte ens reflekterat över det, men det kanske stämmer, att det är mycket. Men brödet har blivit gott =)

http://eifos.bloggplatsen.se

 
kanelbullar recept

kanelbullar recept

11 juni 2010 18:13

Kanelbullar är klassiskt och gott. ;-)
Förresten, du har en intressant blog, så fortsätt skriv!

http://bakrecepten.se/recept-kanelbullar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 20 oktober 2010 18:12

Jag testar att byta blogg en stund.... ni hittar mig nu här...   http://ibilderochord.blogg.se/   Får se om jag trivs bättre där ;) ...

Av Sofie - 17 oktober 2010 18:37

Funderar från och till på om jag ska byta blogg. Jag har redan ordnat en sida på blogg.se men jag vet inte vilken sida som är den bästa egentligen... Har ni testat olika och vilken tycker ni i så fall är bäst??? ...

Av Sofie - 16 oktober 2010 18:23


 För ett år sedan fyllde denne lille krabat 2 år.... imorgon är det dags för kalas igen. Stora killen ska fylla 3 år.    ...

Av Sofie - 16 oktober 2010 15:06

Nu är det "bara" 149 dagar kvar till beräknad förlossning. Snart halvvägs i alla fall =)      ...

Av Sofie - 16 oktober 2010 14:31


Sitter och tittar tillbaka på bilder från i somras. Då hade lillen/lillan nyligen flyttat in i magen. Tycker att tiden har gått fort, men samtidigt så tycker jag att varje dag går långsamt. Kanske för att jag längtar så hemskt.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards