Alla inlägg den 19 december 2009

Av Sofie - 19 december 2009 21:18

Nu är vi hemma igen, och väntar på att Robinson ska visas på tv4-play. Vi hann inte se färdigt hela och vill så klart veta vem som åkte ut.


Har kvar hur mycket fikabröd som helst, så får se till att bjuda hem folk snart igen. Det är alltid bra att ha i frysen i och för sig.


Huvudpersonen på kalaset idag var ju egentligen Fredrik, men när jag tittar i kameran nu efteråt så är det ändå en viss liten lillkille som dominerar....


  


Mosters sötnos - helt genomgo.... Noel ville att han och jag skulle äta vår fika på golvet. Det gjorde vi givetvis då. Picknick på golvet.


Tidigare idag spenderades tiden hemma hos mamma och pappa. Skulle hjälpa till att klä granen. Noel var utklädd till Tomte, dagen till ära =).


  




Här står han på övervåningen och tittar nerför trappan. Han undrade nämligen vart Moppa tog vägen. Själv är jag iförd klänning, vilket händer väldigt sällan. Bilden gör väl inte direkt klänningen rättvisa =)


  

Av Sofie - 19 december 2009 16:04

Hittade detta recept på nätet för några veckor sedan. Kommer dock inte ihåg var. Men vi åt den idag på kalaset och den fick mycket beröm. Så testa om ni vill.


  


Saffranskaka

 

2 ägg

2 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 pkt saffran

1 sockerbit

1 dl varmt vatten


Vispa ägg och socker poröst. Stöt en sockerbit med 1 pkt saffran i en mortel.( hittade ej min men hammare och plastpåse funkar också, :-)

Häll i smeten innan mjölet. Spara lite till glasyren.

Tillsätt mjöl, vanilijsocker och vatten. Rör om.

Häll i smörad och bröad form.

Grädda i 175 grader ca 25 minuter.


Glasyr:

ca 50 gram smör

1 äggula

1 dl socker

1tsk vaniljsocker

lite saffran


smält smör, ta av grytan och rör i resten av ingredienserna.

Häll på kakan, strö mandel/ pärlsocker/ florsocker

Vispa grädde, häll gärna i lite mandellikör eller syrup med amarettosmak. Glass funkar också.


  

Av Sofie - 19 december 2009 06:04

Här sitter jag. Kan inte sova för jag mår så illa. Men det går säkert över. Förra året vid denna tid låg jag alltså hemma med magsjuka. Det var sådär lagom trevligt, men det vet ni väl redan för alla har ju känt av det åtminstone en gång. Inte mycket vettigt på tv såhär dags, om man inte tycker om reklam, och det gör inte jag. Jag kan dock erkänna att det emellanåt kommer reklamfilmer som är riktigt underhållande....



Ovido - Quiz & Flashcards