Alla inlägg den 23 december 2009

Jul

Av Sofie - 23 december 2009 19:20

Hittade en sak till till Fredrik och en sak till till mamma. Många "till" nu. När jag kom hem till mamma och pappa idag och gick in i gästrummet höll jag på att få mig en smärre chock. SÅÅÅÅ många julklappar. antar att fem sjättedelar av dem är till Noel. Han kommer inte orka öppna alla. Han kommer göra som jag gjorde när jag var liten. Öppnade några sen reste jag mig och gick därifrån. Sa "jag är tjött" och så gick jag och la mig. Fick öppna julklapparna dagen efter. 


Imorgon ska Noel och jag hur som helst åka pulka. Det ska bli så kul. Det var jättelängesen jag fick åka pulka. Noel som för övrigt knallar runt och säger "va gö du mamma" ungefär femtio gånger om dagen.


Jag hoppas så, att ni alla får en mysig jul, men jag skriver några rader lite senare, och ett inlägg imorgon bitti skulle jag tro.


Sköt om er. Jag vårdar Fredrik ömt nu, efter min skräckupplevelse tidigare idag. Det var så hemskt!


  

Oro

Av Sofie - 23 december 2009 13:46

Fredrik skulle ha varit hemma mellan halv ett och ett idag. Han kom NU. Jag hade blivit ganska orolig kan jag säga. Har aldrig hänt förut att jag inte har kunnat nå honom på mobilen, men nu var till och med den avstängd. Hann gå igenom de värsta tankarna innan han äntligen öppnade dörren. Fy. Aldrig mer tack!


  

Av Sofie - 23 december 2009 10:49

Hej mina kära bloggläsare! Sitter här och funderar över julklapparna. Känner mig nöjd med det som jag har köpt, men skulle gärna vilja hitta något mer till Fredrik och till mamma. Får ta en tur nere i centrum sen och se om det dyker upp något. Jag vill inte köpa något bara för att köpa något. Vill köpa något som känns bra och roligt att köpa. Älskar att ge bort presenter och julklappar när jag vet vad jag ska ge, annars tycker jag att det är ganska tråkigt. Vill ju att det ska vara något som överraskar och samtidigt något som jag vet att de blir glada av. Är ni klara med era klappar?


  

Av Sofie - 23 december 2009 07:44

Smörkola - Cirka 50 stycken

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

1 1/2 tsk kakao


  


Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.


  

Av Sofie - 23 december 2009 07:36

Igår gjorde jag ytterligare en omgång med mjuk chokladkola. Den är verkligen kanongod. Jag har hämtat receptet från Sofies blogg. Är man inte van vid att göra julgodis så är detta verkligen ett bra godis att börja med. Tackar min namne, Sofie, för tipset!



Ingredienser:


* 3 dl farin- eller strösocker
* 1 dl sirap
* 2 dl vispgrädde
* 100 g smör eller margarin
* 175-200 g mörk blockhoklad (Jag använda dock ljus blockchoklad eftersom ingen i min familj gillar mörk, så man kan göra som man vill).


1. Klä in en långpanna ca 25x35 cm stor, med bakplåtspapper


2. Mät i en kastrull upp socker, sirap, grädde och smör.


3. Koka upp och koka sedan under omrörning ca 10 minuter, på svag värme


4. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i kastrullen. Ta den av värmen och rör tills chokladen smält.


5. Häll smeten i långpannan. Ställ den kallt i 4-5 timmar


6. Skär kakan i lagom stora fyrkanter.

 

  


Av Sofie - 23 december 2009 06:18

Idag ska jag baka denna, efter recept från Tant Alexandra.


Saffranskaka


200 gram smör

En påse saffran

2 ägg

3 dl socker

2 tsk bakpulver

1,5 dl mjölk

4 dl vetemjöl


Florsocker som garnering


Sätt på ugnen på 175 grader. Smält smöret. Stöt saffranet med lite av sockret i en mortel. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Vispa ner bakpulver, saffran och mjölk. Rör sen ner mjölet och det avsvalnade smöret, rör om till en jämn smet.


Grädda i ca 45 minuter. Sikta på florsockret när kakan har svalnat.


Jättegod!


  

Av Sofie - 23 december 2009 06:06

Imorgon är det alltså julafton. Har funderat kring var folk firar jul. Många lever tillsammans med någon annan och det finns flera familjer att ta hänsyn till när de blir dags att fira jul. Ska man fira med sina egna föräldrar eller ska man fira med sambons/mannens? Min uppfattning är att det nästan alltid är "kivnnan" som vinner. Vad jag menar är att julen ofta spenderas där tjejen vill, vilket oftast är med hennes egen familj. Rätta mig om jag har fel, men det är min uppfattning. Så är ju fallet även här. Vi ska fira jul med mina föräldrar. Vi kom överens om det tillsammans. Fredrik vill hellre att vi åker till hans föräldrar om någon månad eller så. En del har ju turen att kunna fira tillsammans allihop, men jag tror att det är många som måste göra ett "val".


Hade jag fått välja hade jag gärna firat med båda familjerna ihop. Jag är lyckligt lottad som tycker om mina svärföräldrar samt Fredriks syster och hennes familj väldigt mycket. Ser fram emot att träffa dem inom en snar framtid.


Godmorgon på er!


  

Ovido - Quiz & Flashcards