Alla inlägg den 8 december 2009

Av Sofie - 8 december 2009 14:33

På måndag har jag bil igen så då kan jag ta mig till vårdcentralen i Borås och ta vaccinet. Märker ju att mamma har varit/är så dålig så det är lika bra att jag tar den. Har ju tänkt ta den så många gånger men varje gång så har det ju varit slut. Tänkte att om jag åker dit på en måndag så kanske det är troligt att de har kvar av vaccinet.


  

Av Sofie - 8 december 2009 14:00

Referensnummer till ett jobb jag ska söka är samma som mitt födelsedata? Kan detta betyda tur tror ni? Jag får sätta mig och skriva ihop en ansökan nu och hoppas på att dessa siffror är magiska. Mina tursiffror. Någon betydelse måste det väl ha?


  

Av Sofie - 8 december 2009 11:41

Har nu varit i kontakt med den skola där jag sökt tre jobb. Ansökningstiden gick ut förra måndagen och jag hade inte hört något från dem, så jag ville bara höra om det var "kört". Det visade sig att det var så hemskt många sökande till tjänsterna att de inte hade hunnit läsa igenom alla ansökningar än. Så det är ju positivt på så sätt, att man inte är utesluten redan. Samtidigt känns det lite hopplöst att det är så många sökande. För några veckor sedan sökte jag ett jobb, ett vikariat på fem månader. Fick sen veta att det var 154 sökande. VA!? 154 sökande på ett vikariat på fem månadet. Sjukt! Sen visade det sig till och med att de inte rekryterade någon person alls, alltså fick ingen av oss 154 sökande detta jobb.


  

Av Sofie - 8 december 2009 10:34

Havrebröd i långpanna

 

Ett lättbakat bröd som inte ska knådas på bakbord. Jag har en ganska liten ugn så detta recept är perfekt för en ugn vars långpanna alltså är lite mindre än i en normal ugn. Har bakat samma bröd hos mamma en gång (som har en normal ugn) och då blev det ganska tunt. Så jag skulle nog göra 1 ½ sats om jag hade en stor långpanna. Det beror lite på hur tjockt du vill att brödet ska vara. Funkar säker med dubbel sats också. Bättre att göra för mycket deg än för lite. Är det så att du tycker att det blir för mycket deg i långpannan kan man ju lägga i en annan mindre form också. Valet är helt och hållet ditt =). Receptet är hämtat från boken: ”Näring och Njutning”.


  


16 bitar


Ingredienser

4 dl havregryn

3 dl gramhamsmjöl

4 dl vetemjöl

1 pkt torrjäst

2 msk flytande margarin

1/ 2 dl sirap

1 ½ tsk salt

5 dl ljummet vatten


Gör såhär:

Häll havregrynen och grahamsmjölet i en bunke och fyll sedan på med vetemjölt. Häll i torrjästen och blanda den i det översta lagret med mjöl.


Häll margarin, sirap och salt i en degbunke.  Häll i vattnet som ska vara lite varmare än fingerljummet (ca 45 grader).


Slå i mjölblandningen i degbunken och rör om ordentligt (jag brukar använda maskin). Arbeta degen tills den släpper bunken och tillsätt mer mjöl om det behövs.


Pudra lite mjöl över ytan och låt jäsa 45 minuter under bakduk (jag brukar låta den jäsa dubbla tiden).


Lägg degen i en långpanna. Platta ut degen med mjölade händer så att den täcker hela plåten och blir jämntjock. Skåra degen i rutor med en vass kniv. Låt sedan jäsa ytterligare 45 minuter (gärna mer).


Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i cirka 20 minuter.


  


Av Sofie - 8 december 2009 07:04

Tycker alltid att det är så svårt att köpa julklapp till såna som redan har allt. Därför valde jag att köpa dessa till min farmor och min mormor. Där skriver man in gemensamma minnen man har och lite allt möjligt. Känns väldigt personligt och jag tror att detta är något som verkligen kommer att uppskattas. Om ni blir intresserade av en sånhär så kan tilläggas att det finns även: mamma, pappa, syster, bror, man, morfar, farfar, brudpar och vän. Kan säkert finnas något annat också.


  


Har även en personlig present till min pappa men får avvakta lite med den för jag vet inte om han läser detta.


Nu ska jag göra mig klar och strax ge mig iväg.


  


Av Sofie - 8 december 2009 06:09

Som vanligt vid denna tid är det dags att väcka liv i Fredrik. Jag brukar vara uppe några minuter innan honom. Han tycker inte riktigt om det ögonblick när jag väcker honom. Han är trött stackaren.


Skulle köpt en julklapp till honom igår men det var SLUT. Hur kan detta ske? Jag ville ju köpa den och just den...... men men. Det finns kanske annat.


Uppdaterar ett julklappstips, om man gillar att ge bort personliga julklappar. Ska även lägga upp recept på ytterligare ett långpannebröd, som Josefin efterfrågade.


  

Ovido - Quiz & Flashcards