Direktlänk till inlägg 8 december 2009

Havrebröd i långpanna

Av Sofie - 8 december 2009 10:34

Havrebröd i långpanna

 

Ett lättbakat bröd som inte ska knådas på bakbord. Jag har en ganska liten ugn så detta recept är perfekt för en ugn vars långpanna alltså är lite mindre än i en normal ugn. Har bakat samma bröd hos mamma en gång (som har en normal ugn) och då blev det ganska tunt. Så jag skulle nog göra 1 ½ sats om jag hade en stor långpanna. Det beror lite på hur tjockt du vill att brödet ska vara. Funkar säker med dubbel sats också. Bättre att göra för mycket deg än för lite. Är det så att du tycker att det blir för mycket deg i långpannan kan man ju lägga i en annan mindre form också. Valet är helt och hållet ditt =). Receptet är hämtat från boken: ”Näring och Njutning”.


  


16 bitar


Ingredienser

4 dl havregryn

3 dl gramhamsmjöl

4 dl vetemjöl

1 pkt torrjäst

2 msk flytande margarin

1/ 2 dl sirap

1 ½ tsk salt

5 dl ljummet vatten


Gör såhär:

Häll havregrynen och grahamsmjölet i en bunke och fyll sedan på med vetemjölt. Häll i torrjästen och blanda den i det översta lagret med mjöl.


Häll margarin, sirap och salt i en degbunke.  Häll i vattnet som ska vara lite varmare än fingerljummet (ca 45 grader).


Slå i mjölblandningen i degbunken och rör om ordentligt (jag brukar använda maskin). Arbeta degen tills den släpper bunken och tillsätt mer mjöl om det behövs.


Pudra lite mjöl över ytan och låt jäsa 45 minuter under bakduk (jag brukar låta den jäsa dubbla tiden).


Lägg degen i en långpanna. Platta ut degen med mjölade händer så att den täcker hela plåten och blir jämntjock. Skåra degen i rutor med en vass kniv. Låt sedan jäsa ytterligare 45 minuter (gärna mer).


Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i cirka 20 minuter.


  


 
 
Josse

Josse

8 december 2009 11:35

Tack så mycket! Detta ska nog bakas ikväll! :) Hoppas du med får en underbar dag.. kramar J

http://annajosefin.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

25 februari 2010 14:59

Hej o tusen tack det ska prövas ikväll har letat med ljus o lykta efter ett nyttigt bröd , ha en fin dag :)

http://www.blogger.com/post-edit.g?blogID=48251628

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 20 oktober 2010 18:12

Jag testar att byta blogg en stund.... ni hittar mig nu här...   http://ibilderochord.blogg.se/   Får se om jag trivs bättre där ;) ...

Av Sofie - 17 oktober 2010 18:37

Funderar från och till på om jag ska byta blogg. Jag har redan ordnat en sida på blogg.se men jag vet inte vilken sida som är den bästa egentligen... Har ni testat olika och vilken tycker ni i så fall är bäst??? ...

Av Sofie - 16 oktober 2010 18:23


 För ett år sedan fyllde denne lille krabat 2 år.... imorgon är det dags för kalas igen. Stora killen ska fylla 3 år.    ...

Av Sofie - 16 oktober 2010 15:06

Nu är det "bara" 149 dagar kvar till beräknad förlossning. Snart halvvägs i alla fall =)      ...

Av Sofie - 16 oktober 2010 14:31


Sitter och tittar tillbaka på bilder från i somras. Då hade lillen/lillan nyligen flyttat in i magen. Tycker att tiden har gått fort, men samtidigt så tycker jag att varje dag går långsamt. Kanske för att jag längtar så hemskt.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards