Alla inlägg under december 2009

Av Sofie - 25 december 2009 15:57

Inte varit mycket bloggande igår och idag, men jag tror att ni förstår varför. Säkert inte lika stor bloggaktivitet hos er. Nu ska vi snart ner till mamma och pappa igen och äta lite rester. Magen var INTE min bäste vän igår så det var inte mycket jag fick i mig. Är det någon som vet om alvedon försämrar magen eller om det är bra att ta alvedon? Jag vet att det är någon värktabellet som bara förvärrar det magonda men har dålig koll på vad. Lite anti mot att ta massa värktabletter men när det är något särskilt som händer så känns det bra att vet vad man kan ta för nått.


Idag har jag varit ute och åkt pulka med Noel igen. Han tycker att det är så roligt. Minns själv hur det var. Man ville bara åka och åka och åka. Kunde vara ute i flera timmar i streck och ändå blev man sur när mamma och pappa ropade att man skulle komma in och äta. Önskar alla hade en lika underbar barndom sam man själv har haft.


Hoppas ni alla haft en bra dag.


  

Av Sofie - 24 december 2009 20:57

Herregud vilken intensiv dag. Dagen inleddes med pulkaåkning, självklart tillsammans med Noel. Foton på detta äventyr får ni ta del av imorgon, samt även foton på resten av dagen. Efter det åkte Fredrik och jag in till Borås för att hämta mormor och farmor. Sen satte det igång. Känner mig helt matt i kroppen så orkar inte dra allt här och nu.... men många klappar blev det, även till en sådan som mig =) Nu ska det spelas spel nere i vardagsrummet: "Med andra ord" = Jätteroligt.


Hoppas att ni alla haft en lika underbar jul som jag har haft. Skänker en tanke till alla ensamma som får fira denna högtid utan sällskap. Sorgligt!


  



Av Sofie - 24 december 2009 06:03

Gomorron och God Jul alla bloggläsare. Här sitter jag, i ottan. Var tvungen att kliva upp före Fredrik så att jag skulle kunna slå in hans julklappar =) Jag är i och för sig ensam hela dagarna så fråga mig inte varför jag sparade detta tills nu.


Kollar på Astrid Lindgrens jul samtidigt. Finns inga mysigare filmer än de som Astrid Lindgren har gjort. Jag var nog hennes största fan =)


Skrivs säkert om en stund igen. Vill som sagt bara önska alla er en underbar jul....


  

Jul

Av Sofie - 23 december 2009 19:20

Hittade en sak till till Fredrik och en sak till till mamma. Många "till" nu. När jag kom hem till mamma och pappa idag och gick in i gästrummet höll jag på att få mig en smärre chock. SÅÅÅÅ många julklappar. antar att fem sjättedelar av dem är till Noel. Han kommer inte orka öppna alla. Han kommer göra som jag gjorde när jag var liten. Öppnade några sen reste jag mig och gick därifrån. Sa "jag är tjött" och så gick jag och la mig. Fick öppna julklapparna dagen efter. 


Imorgon ska Noel och jag hur som helst åka pulka. Det ska bli så kul. Det var jättelängesen jag fick åka pulka. Noel som för övrigt knallar runt och säger "va gö du mamma" ungefär femtio gånger om dagen.


Jag hoppas så, att ni alla får en mysig jul, men jag skriver några rader lite senare, och ett inlägg imorgon bitti skulle jag tro.


Sköt om er. Jag vårdar Fredrik ömt nu, efter min skräckupplevelse tidigare idag. Det var så hemskt!


  

Oro

Av Sofie - 23 december 2009 13:46

Fredrik skulle ha varit hemma mellan halv ett och ett idag. Han kom NU. Jag hade blivit ganska orolig kan jag säga. Har aldrig hänt förut att jag inte har kunnat nå honom på mobilen, men nu var till och med den avstängd. Hann gå igenom de värsta tankarna innan han äntligen öppnade dörren. Fy. Aldrig mer tack!


  

Av Sofie - 23 december 2009 10:49

Hej mina kära bloggläsare! Sitter här och funderar över julklapparna. Känner mig nöjd med det som jag har köpt, men skulle gärna vilja hitta något mer till Fredrik och till mamma. Får ta en tur nere i centrum sen och se om det dyker upp något. Jag vill inte köpa något bara för att köpa något. Vill köpa något som känns bra och roligt att köpa. Älskar att ge bort presenter och julklappar när jag vet vad jag ska ge, annars tycker jag att det är ganska tråkigt. Vill ju att det ska vara något som överraskar och samtidigt något som jag vet att de blir glada av. Är ni klara med era klappar?


  

Av Sofie - 23 december 2009 07:44

Smörkola - Cirka 50 stycken

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

1 1/2 tsk kakao


  


Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.


  

Av Sofie - 23 december 2009 07:36

Igår gjorde jag ytterligare en omgång med mjuk chokladkola. Den är verkligen kanongod. Jag har hämtat receptet från Sofies blogg. Är man inte van vid att göra julgodis så är detta verkligen ett bra godis att börja med. Tackar min namne, Sofie, för tipset!



Ingredienser:


* 3 dl farin- eller strösocker
* 1 dl sirap
* 2 dl vispgrädde
* 100 g smör eller margarin
* 175-200 g mörk blockhoklad (Jag använda dock ljus blockchoklad eftersom ingen i min familj gillar mörk, så man kan göra som man vill).


1. Klä in en långpanna ca 25x35 cm stor, med bakplåtspapper


2. Mät i en kastrull upp socker, sirap, grädde och smör.


3. Koka upp och koka sedan under omrörning ca 10 minuter, på svag värme


4. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i kastrullen. Ta den av värmen och rör tills chokladen smält.


5. Häll smeten i långpannan. Ställ den kallt i 4-5 timmar


6. Skär kakan i lagom stora fyrkanter.

 

  


Ovido - Quiz & Flashcards